torsdag 18 september 2008

Scenario 1: Ett horn i sidan

Ryktena är sanna. Framför dig ser du beviset.
En patetisk liten armé försöker ställa sig i vägen för ditt sökande efter ditt öde. Utan att tveka beordrar du dina styrkor att anfalla.
Men vad är det här? En andra armé anfaller dig i sidan ... en fälla! Nu är det bara att kämpa eller dö.

Det första scenariot som presenteras inför Herrgårdstomtarnas "Herre på täppan" är Ett horn i sidan. Reglerna baseras på dem för Flank attack som de beskrivs i edition 6 av Warhammergrundreglerna, med några små modifikationer.

Översikt: I detta scenario delas den anfallande styrkan upp i två delar som angriper från olika håll. Om de koordinerar sin attack skickligt blir försvararen krossad, om de anfaller en åt gången blir de slaktade.

Arméer: Om du kör denna match som din första avgör slumpen vem som är anfallare och vem som är försvarare. I annat fall är den som har mest stridspoäng sedan tidigare matcher anfallare och den andre försvarare.

Uppställning:
  1. Före uppställningen börjar väljer anfallaren ut upp till en tredjedel av sin styrka (i poäng) som blir flankarmén. Du får inte dela på units. Anfallaren specificerar också om han kommer attackera från vänster eller höger. Inget av detta meddelas försvararen men ska skrivas ner så att en domare kan kontrollera att allt går rätt till.
  2. Spelarna slår varsin tärning. Den som slår högst väljer bordskant och ställer upp sin första unit. Spelarna turas sedan om att ställa upp varannan unit tills allt utom flankarmén är uppe på bordet. Deploymentzones kommer att vara markerade på bordet.
Vem börjar? Båda spelarna slår en tärning, spelaren som var klar med deployment först får +1 på sitt slag. Spelaren som slår högst väljer vem som börjar. Slå om ifall det blir lika.

Specialregeler: I början av anfallarens tredje runda får han slå ett tärningslag för att se om flankarmén dyker upp. Vid ett resultat på 4+ gör den det. I annat fall får han försöka igen i början av nästa runda, och denna gång räcker det med 3+. I femte rundan dyker de upp på 2+ och har de inte kommit förr dyker de alltid upp i början av sjätte rundan.

Enheterna i flankarmén kommer in på spelplanen från det håll som bestämdes före striden, på försvararens planhalva. De kan inte göra en charge den runda som de dyker upp, men räknas som att de började sin förflyttning längre än 8" från närmaste fiende och kan därför marschera (ifall de vanligtvis kan göra det). Du behöver inte ställa upp alla enheter i samma runda, utan kan lämna några till följande rundor.


Vem vinner? Victory points räknas fram enligt standardreglerna, och räknas därefter om till stridspoäng enligt en tabell som finns hos domarna, och kan ge från 0 till 20 poäng.

Inga kommentarer: