Dvärgen gav dig allt du behövde veta.
Det finns en portal, gömd under ruiner av en uråldrig stad. Men för att öppna den behövs magi, mycket magi. Endast en sorts föremål har tillräckligt med rå magi för att räcka till: wyrdstones.
Men de muterande stenarna har en underlig inverkan på sinnet, och du är inte den enda som är ute efter dem.
Det tredje scenariot som presenteras inför Herrgårdstomtarnas "Herre på täppan" är Jakten på den muterande stenen, vilket mer rättvisande borde heta jakten på de muterande stenarna; du behöver mer än en.
Översikt: I det här scenariot ska du ut på wyrdstonejakt. Ett antal av de magiska stenarna finns utspridda över slagfältet, och du måste ta dem före din motståndare - eller rycka dem ur hans kalla, döda händer.
Arméer och slagfältet: I detta scenario finns inga anfallare och försvarare, utan båda arméerna har samma mål. Fyra stycken wyrdstones finns utplacerade på slagfältet.
Uppställning: Spelarna slår varsin tärning. Den som slår högst väljer bordskant och ställer upp sin första unit. Spelarna turas sedan om att ställa upp varannan unit tills hela armén är uppställd. Deployment zones är markerade på bordet.
Vem börjar? Båda spelarna slår en tärning, spelaren som var klar med deployment först får +1 på sitt slag. Spelaren som slår högst väljer vem som börjar. Slå om ifall det blir lika.
Specialregeler: För att plocka upp en wyrdstone räcker det att gå fram till den med sin unit*. Flying units blir av med sin flygförmåga av att plocka upp en wyrdstone. En unit som bär på en wyrdstone får en 6+ wardsave på grund av dess magiska egenskaper, men i början av varje runda får de dessutom en D6 S2-smällar (ingen save skyddar,inte ens ward save) i början av varje runda när dess muterande egenskaper sätter in. En unit kan bära fler stenar, och får då ytterligare 1D6 S2-smällar per sten.
Om en unit breakar från strid eller förstörs totalt tappar den sin wyrdstone, precis som ett banner. En wyrdstone kan dock aldrig försvinna, så om fienden inte följer efter så blir stenen liggande där uniten flydde ifrån, och kan sedan plockas upp igen.
Vem vinner? För varje wyrdstone din armé kontrollerar i slutet av striden får du 250 Victory points. I övrigt räknas Victory points fram enligt standardreglerna, men inga poäng ges för table quarters.
*Endast units med unit strength 5 kan plocka upp en wyrdstone.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar