söndag 21 september 2008

Scenario 2: Stoppa dvärgaponyn

För att hitta Härskarkullen behöver du en guide.
Och du vet precis var en finns.

En underlig dvärgsmed var den senaste som fann kullen och använde den för att skapa en vagn som ingen kan stoppa. Dina spejare har meddelat var dvärgen finns, nu måste du bara ... övertyga honom att visa dig vägen.

Du är inte förvånad när du ser en annan armé på andra sidan dalen. Är de här av samma skäl som du, eller vill de skydda dvärgen? Sak samma. Inget får stå i din väg.

Det andra scenariot som presenteras inför Herrgårdstomtarnas "Herre på täppan" är Fånga dvärgaponyn.

Översikt: I det här scenariot gäller det att varje runda placera sina trupper så nära dvärgaponyn som möjligt, vilket blir lite svårare dels för att fiendearmén försöker göra samma sak, dels för att dvärgaponyn drar den ostoppliga vagnen och flyttar sig hela tiden.

Arméer: I detta scenario finns inga anfallare och försvarare, utan båda arméerna har samma mål.

Uppställning:
Spelarna slår varsin tärning. Den som slår högst väljer bordskant och ställer upp sin första unit. Spelarna turas sedan om att ställa upp varannan unit tills allt är uppe på bordet. Deployment zones kommer att vara markerade på bordet.

Vem börjar? Båda spelarna slår en tärning, spelaren som var klar med deployment först får +1 på sitt slag. Spelaren som slår högst väljer vem som börjar. Slå om ifall det blir lika.

Specialregeler: Dvärgaponyn börjar 12" in från ena kortändan. Varje runda, efter att båda spelarna är klara, flyttar den sig 8" mot den andra kortändan. Dvärgaponyn blockerar line of sight, räknas som impassable terrain och kan inte anfallas vare sig med magi, skytte eller närstrid. Om en unit står i vägen när dvärgaponyn flyttar sig knuffas den undan åt det håll som gör att mitten av uniten rör sig så lite som möjligt. Uniten får inte komma närmare 1" från en fiendeunit genom en sådan förflyttning.

Vem vinner? I slutet av varje runda, innan dvärgaponyn flyttar sig, mäts vilken unit* som är närmast. Uniten måste vara inom 6" från modellen för att räknas. Den armé vars unit är närmast får 100 Victory points under runda 1-4 och 150 Victory points under runda 5-6. I övrigt räknas Victory points fram enligt standardreglerna, men inga poäng ges för table quarters.

*Endast units med unit strength 5 eller mer räknas.

Inga kommentarer: